Welcome to my blog. Feel free to leave a comment. Please follow to show your support! :)

Wednesday 31 October 2012

Tabiat-tabiat buruk yang akan menjejaskan pertumbuhan kita (Being aware that certain behaviour can disturb life processes)


NOTA: TABIAT-TABIAT BURUK YANG 
MENJEJASKAN KESIHATAN

Terdapat beberapa tabiat negatif yang akan menjejaskan kesihatan badan kita, iaitu merokok, minum arak dan menagih dadah. 

Ketiga-tiga tabiat buruk tersebut akan mendatangkan kesan negatif yang sangat teruk.

1) Merokok


  • Merokok akan merosakkan peparu kita. Sistem Pernafasan kita akan menjadi lemah dan tidak dapat berfungsi dengan baik. Kanser peparu merupakan kesan yang paling teruk. 




Video di atas menunjukkan kesan merokok bukan sahaja terpapar pada kesihatan diri sahaja, malahan juga orang tersayang kita.

2)Minuman Keras 


  • Pengambilan alkohol dalam jangka masa panjang boleh merosakkan otak selama-lamanya. 
  • Di samping itu, ia juga boleh menyebabkan sakit jantung, radang paru-paru, batuk kering, barah mulut dan kerongkong, radang, kerosakan dan barah hati serta melemahkan sistem pertahanan badan. 





Video di atas menunjukkan bagaimana minuman keras membahayakan organ-organ dalam badan kita.

3) Pengambilan Dadah


  • Dadah akan merosakkan fikiran, menjadi tidak siuman dan gila. Selain itu, tabiat ini juga akan menyebabkan pengsan, pitam atau tidak sedarkan diri dan akhirnya membawa maut.


Kesimpulan

Tabiat-tabiat buruk di atas memusnahkan masa depan kita. Kita bukan sahaja tidak mendatangkan sumbangan kepada masyarakat, bahkan juga menyedihkan hati ibu bapa kita. Oleh itu, jika kita menjumpai orang di sekeliling kita menghampiri tabiat-tabiat tersebut, kita haruslah menghalngkan mereka secepat mungkin.



14 comments: